|
|
|
|
|
|
|
|
Przewodnik
- sala I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Duże zainteresowanie budzi bezpośrednie zetknięcie się z obrazem
przedstawiającym św Martę, Agnieszkę i Klarę z ok. 1440 r. Autor
obrazu, artysta małopolski (krakowski?) określony został jako
“współtwórca” dojrzałego stylu
w malarstwie małopolskim z lat 1440 – 1460. Odrębność tę
charakteryzują ujawniające się w obrazie prekursorskie cechy formalne
m. in. typy fizjonomiczne, dekoracyjność i wydłużenie kompozycji,
motyw kotary dekorowanej ornamentem, aperspektywiczność posadzki,
które zadomowiły się w wielu dziełach wykonanych w Małopolsce.(3)
Obraz uważany był dotychczas za predellę rzeźbionego ołtarza z Dzirzgonia,
którą według tradycji podarować miał król Władysław Jagiełło
sandomierskiej kolegiacie.(4) Ostatnie badania uściśliły pierwotne
przeznaczenie obrazu, uznając go za typ nastawy ołtarzowej o formie
pojedynczej tablicy; nadal jednak nie jest udokumentowane źródło
pochodzenia obrazu.(5)
W tej sali znajduje się obraz Łukasza Cranacha starszego Matka Boska
z Dzieciątkiem i św. Katarzyną z ok. 1520 r. Jest to charakterystyczne
dla twórczości Cranacha półfigurowe przedstawienie Matki Boskiej o
świeckim typie, umieszczonej na tle nowożytnego pejzażu. Matka Boska
trzyma na kolanach Dzieciątko Jezus, które skubie winne grona podawane
przez św. Katarzynę Aleksandryjską. Motyw podawania winogron, jest
alegorycznym przedstawieniem zapowiadającym Mękę Chrystusa; znajduje
to potwierdzenie w obrazie tłoczni mistycznej u Izajasza (62,
11-63,7). Obecność św. Katarzyny mówi o szczególnej czci jaką
obdarzono Świętą w XV w., jest również symbolem mistycznych
zaślubin Chrystusa ze św. Katarzyną.(6)
Mroczne światło gabloty wydobywa relikwiarz dyptykowy, służący do celów
prywatnej dewocji, wykonany przez artystę małopolskiego działającego w
latach 50. XV w.
Mamy tu również fragment gotyckiej wersji kompozycji z 1492 r., określonej
jako Sacra Conversatio. Obraz przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem,
stojącą
z biskupem krakowskim św, Stanisławem. Był on zapewne środkową częścią
ołtarza gotyckiego. Przykłady małopolskiego malarstwa tablicowego
reprezentują zawieszone obecnie wspólnie fragmenty retabulów gotyckich
z 3 ćw. XV w.
Sala może poszczycić się ponadto dziełem średniowiecznego
iluminatorstwa, Antyfoniarzem z XV w., zawdzięczającym swą dekorację
pracowni krakowskiej.
Na pulpicie barokowym, który służy za podstawę dla Antyfoniarza, położone
są "stopy" słonia; to typowe dla tego Muzeum przemieszanie eksponatów
o dużej wartości artystycznej, z mniej znamienitymi, którymi
pogardziliby zapewne wytrawni kolekcjonerzy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) J. Gadomski, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski, Warszawa
1981, ss. 106, 107
(4) K. Estreicher, Czeski obraz z końca w. XIV w sandomierskim Muzeum
Diecezjalnym. “Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń PAU w Krakowie”.
T. 50, styczeń – grudzień,
1949 nr 3, s. 86
(5) Gadomski
(6) Maria-Hilf. Ein Cranach Bild und seine Wirkung. Katalog zur
Ausstellung des Kunstreferates der Diőzese Wurzburg im Marmerrsteiner
Kabinett, Wűrzburg 1994, Nr 10, s. 25. |
|
|
|
|
|
|
|