|historia|   |przewodnik|   |galeria|   |album "Dawny Sandomierz"|   |informacje - kontakt|   |księga gości|   |linki|

 
 
     
  Przewodnik - sala V    
         
   W Sali V ważną pozycję przedstawia zestaw barokowych konterfektów sandomierskich PP. Benedyktynek. Oprócz portretu fundatorki klasztoru, Elżbiety z Gostomskich Sieniawskiej, zawiera portrety przełożonych i zakonnic m.in. Zofii Sieniawskiej, Franciszki Tarłówny i Krystyny Dunun Brzezińskiej. Sandomierska galeria klasztorna powstała w XVIII w. i umieszczona była w reflektarzu.

 Wizerunek Jana Karola Konopackiego z 1636 r. oraz portret Jana Tarły z lat 40. XVIII w. są w kolekcji najcenniejszymi przykładami malarstwa staropolskiego. J.K.Konopacki (ok. 1581-1643) - towarzysz zagranicznych podróży Jana Kazimierza, w 1635 r. mianowany został opatem komendatariuszem klasztory cystersów w Wąchocku. W 1643 r. objął opactwo Benedyktynów w Tyńcu.
W maju tegoż roku obrany został przez kapitułę warmińską biskupem, zmarł przed otrzymaniem bulli prekonizacyjnej. Portret Konopackiego nawiązuje do świeckich wizerunków en pied. Konopacki był inicjatorem rozbudowy opactwa w Wąchocku, zrealizowanej w latach 1636-1643. Fakt ten podkreślony został na obrazie przez umieszczenie prześwitu z widokiem fragmentu przebudowanej elewacji zachodniej klasztoru.

 Jan Tarło herbu Topór (1684-1750) piastował szereg urzędów. Był wojewodą lubelskim, kamienickim, latyczewskim i medyckim, starostą sokalskim, w 1736 r. otrzymał urząd wojewody sandomierskiego. Portret Tarły jest dziełem malarza pochodzenia francuskiego, Augustyna Mirysa. Posiada kompozycję typową dla wizerunku reprezentacyjnego, sławiącego szlachetne pochodzenie i zasługi portretowanego. Tarło - odziany w zbroję z gronostajowym futrem, stoi
w aluzyjnie scharakteryzowanym wnętrzu, w którym zarysowuje się motyw podpiętej kotary i kolumna. Obraz był darem Tarły dla sandomierskiego klasztoru PP. Benedyktynek, w którym przybywała jego siostra, Franciszka.

 Godny wzmianki jest portret Marianny z Popielów Wąsowiczowej z 1794 r., wykonany przez austriackiego portrecistę Jahanna Niedermanna. W sali zawieszona jest ponadto predella ołtarzowa z 1642 r., namalowana na wąskiej desce lipowej. Jest to przedstawienie o charakterze fundacyjnym, ukazujące rodzinę Czermińskich z Czermna, w postaci klęczących ze złożonymi dłońmi adorantów.

 Z zestawu różnorodnych mebli wyróżnia się krzesło o charakterystycznym wysokim zaplecku, krytym kurdybanem. Dekoracje kurdybanu wykonanego we Francji lub Flandrii w 1 poł. XVIII w., tworzy motyw palmety otoczonej ptakami
i łamaną wstęgą.

 W tej sali prezentowany jest szczególny instrument muzyczny z XVII w.: miniaturowe organy, które zewnętrznie posiadają formę drewnianej, zdobionej snycerką skrzynki o wymiarach: 626x226x351 mm. W literaturze tego rodzaju instrumenty znane są pod różnymi nazwami: organy przenośne, pozytywy przenośne, organum pavum mobile, positivum scrinale. Jeszcze w XVIII w. były rozpowszechnione i używane w licznych świątyniach do celów liturgicznych,
w XIX w. stopniowo wyszły z użycia. Obecnie jest ich niewiele w Europie. W Polsce ocalało w różnym stanie ok. 20, czynne są zaś tylko cztery: w Poznaniu, w Starym Sączu, w Krakowie i w Sandomierzu. Wśród zachowanych organów, sandomierskie zajmują pozycję szczególną, są najmniejsze i mają ponad 90 procent zachowanej autentycznej substancji zabytkowej.

 Ważny akcent w umeblowaniu Sali V wnosi piec kaflowy z ok. połowy XVIII w., tzw. gdański, który został przeniesiony z klasztoru PP. Bemedyktynek.
   
sale:
 
I
II
III
IV
V
VI
VII
     
         
         
 
 
loguj

© 2001-2004 cbr & Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu