|
W Sali VII wyróżniają się swą efektywnością kolekcje ludowego
malarstwa na szkle z XVIII i XIX w., ceramiki i szkła. W kolekcji
ceramiki przeważają wyroby
z fajansu, powstałe w różnych okresach działalności manufaktury w
Ćmielowie. Wśród nich wyjątkowo licznie reprezentowane są przykłady
serwisu stołowego
z widokami zabytków Krakowa, wykonanymi wg rysunków Jana Nepomucena
Głowackiego. Zespół tych motywów dekoracyjnych pochodzi z albumu
Widoki miasta Krakowa i okolic z 1836., i był najbardziej popularny w
okresie żałoby narodowej. Szczególnym przykładem jest w kolekcji
półmisek z wzorami dalekowschodnimi namalowanymi kobaltem, wykonany w
Delf w XVIII w.
Wchodzące w skład kolekcji szkła reprezentują głównie czeskie i śląskie
ośrodki szklarskie, przy czym najliczniejszy jest zbiór
dziewiętnastowiecznych szkieł
z epoki bidermaieru.
Muzeum posiada obrazy o tematyce historycznej, ilustrujące wydarzenia
związane z dziejami Polski. Są to: Obrona Trembowli dzieło Aleksandra
Lessera (?), nawiązujące do wydarzeń obrony twierdzy w Trembowli przed
Turkami
w 1675 r. oraz kompozycja Niespodziewanie Antoniego Kozakiewicza
oparta na wspomnieniach malarza z Powstania Styczniowego. Na stole w
Sali VII ustawiona jest rzeźba Piotra Kozakiewicza, wystawiona po raz
pierwszy w 1878 r., określona jako Pius IX błogosławiący Polskę albo
Pius IX i Polska w 1863 r. Z a pontyfikatu Piusa IX miało miejsce
szczególne zainteresowanie Watykanu sprawami polskimi. W 1877 r. na
złoty jubileusz kapłaństwa papieża, przybyła do Rzymu grupa polskich
pielgrzymów. Rzeźba Kozakiewicza upamiętnia to wydarzenie oraz słowa
błogosławieństwa, jakiego udzielił papież podczas spotkania z
Polakami.
|
|
|
|
|