|historia|   |przewodnik|   |galeria|   |album "Dawny Sandomierz"|   |informacje - kontakt|   |księga gości|   |linki|

 
 
     
  Przewodnik - sala VII    
         
   W Sali VII wyróżniają się swą efektywnością kolekcje ludowego malarstwa na szkle z XVIII i XIX w., ceramiki i szkła. W kolekcji ceramiki przeważają wyroby
z fajansu, powstałe w różnych okresach działalności manufaktury w Ćmielowie. Wśród nich wyjątkowo licznie reprezentowane są przykłady serwisu stołowego
z widokami zabytków Krakowa, wykonanymi wg rysunków Jana Nepomucena Głowackiego. Zespół tych motywów dekoracyjnych pochodzi z albumu Widoki miasta Krakowa i okolic z 1836., i był najbardziej popularny w okresie żałoby narodowej. Szczególnym przykładem jest w kolekcji półmisek z wzorami dalekowschodnimi namalowanymi kobaltem, wykonany w Delf w XVIII w.

 Wchodzące w skład kolekcji szkła reprezentują głównie czeskie i śląskie ośrodki szklarskie, przy czym najliczniejszy jest zbiór dziewiętnastowiecznych szkieł
z epoki bidermaieru.

 Muzeum posiada obrazy o tematyce historycznej, ilustrujące wydarzenia związane z dziejami Polski. Są to: Obrona Trembowli dzieło Aleksandra Lessera (?), nawiązujące do wydarzeń obrony twierdzy w Trembowli przed Turkami
w 1675 r. oraz kompozycja Niespodziewanie Antoniego Kozakiewicza oparta na wspomnieniach malarza z Powstania Styczniowego. Na stole w Sali VII ustawiona jest rzeźba Piotra Kozakiewicza, wystawiona po raz pierwszy w 1878 r., określona jako Pius IX błogosławiący Polskę albo Pius IX i Polska w 1863 r. Z a pontyfikatu Piusa IX miało miejsce szczególne zainteresowanie Watykanu sprawami polskimi. W 1877 r. na złoty jubileusz kapłaństwa papieża, przybyła do Rzymu grupa polskich pielgrzymów. Rzeźba Kozakiewicza upamiętnia to wydarzenie oraz słowa błogosławieństwa, jakiego udzielił papież podczas spotkania z Polakami.
   
sale:
 
I
II
III
IV
V
VI
VII
     
         
         
 
 
loguj

© 2001-2004 cbr & Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu