|historia|   |przewodnik|   |galeria|   |album "Dawny Sandomierz"|   |informacje - kontakt|   |księga gości|   |linki|

 
 
     
  Przewodnik - sala II    
         
   Czołową rolę w ekspozycji Sali II odgrywają tkaniny liturgiczne z okresu gotyku
i baroku. Najwcześniejsze zabytki to ornaty powstałe w XV w., wykonane
z tkanin prowienięcji włoskiej, z haftami figuralnymi umieszczonymi w kwaterach zakomponowanych na kształt krzyżowej preteksty; hafty należą do lokalnej wytwórczości. Osobną grupę tworzą tkaniny pochodzenia wschodniego. Znakomitym przykładem jest tu kobierzec perski tzw. polski, wykonany
w Isfahanie w 1 poł. XVII w. (bawełna, jedwab, broszowanie nicią złotą
i srebrną). W kolekcji przechowywana jest grupa paramentów kościelnych wykonanych z tkanin tureckich, ofiarowanych do kościołów jako trofea zdobyte
w czasie odsieczy wiedeńskiej. Najbardziej znany jest ornat o bokach uszytych
z tkaniny tureckiej z połowy XVI w., przeznaczonej prawdopodobnie na paradny strój zwany chylatem.(7) Cenne przykłady haftów i ornamentyki tekstylnej prezentują zgromadzone liczne fragmenty tkanin, palki, wela, bursy, stuły, manipularze, pasy kontuszowe i części ubiorów.

 W gablotach prezentowana jest m.in. kolekcja fajek i tabakierek z XVIII i XIX w., z tarką do tabaki płaskorzeźbioną w kości słoniowej, wykonaną w XVIII w. we Francji. Są tu klocki drzeworytnicze z XIX w. i płyty miedziorytnicz, z których jedna przedstawia portret jezuity, Wojciecha Męcińskiego, jest dziełem sztycharza z czasów Jana III, Karola de la Haye.

 Wśród rozmaitych pamiątek narodowych na szczególną uwagę zasługuje sztandar oddziału powstańczego z 1863 r., sakiewka żałobna z Orłem i Pogonią
i spinka do mankietu, wykonana prawdopodobnie w l. 1817-1820, w okresie żałobnych obchodów kościuszkowskich.
   
sale:
 
I
II
III
IV
V
VI
VII
     
         
  (7) Z. Żygulski, Sztuka turecka, Warszawa 1988. S. 180


 
     
 
 
loguj

© 2001-2004 cbr & Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu