|historia|   |przewodnik|   |galeria|   |album "Dawny Sandomierz"|   |informacje - kontakt|   |księga gości|   |linki|

 
 
     
  Przewodnik - sala VI    
         
   W części ekspozycji urządzonej Sali VI zgromadzono w bogatym wyborze zabytki snycerstwa, dzieła rzeźby sakralnej, fragmenty architektoniczno-ornamentalne, zespoły ołtarzowe. Na pojedynczych przykładach prześledzić można przemiany średniowiecznej, barokowej i rokokowej rzeźby.

 Między posągami gotyckimi wyróżnia się szlachetnością formy i finezją rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem z XV w., która reprezentuje "międzynarodowy" piękny styl, oraz grupa Święta Anna Samotrzeć z ok. 1500 r. W kolekcji są przykłady rokokowej snycerki lwowskiej z 2 poł. XVIII w., łączone ze sztuką Macieja Polejowskiego; do zespołu należy krucyfiks oraz figury aniołów w pozach adoracyjnych. Jest również feretron procesyjny, wykonany na pamiątkę odsieczy wiedeńskiej, z nieznanym dotychczas w ikonografii Jana III przekazem plastycznym, sławiącym triumfy wojenne monarchy.

 Barokową rzeźbę reprezentują dzieła Tomasza Huttera, artysty jezuickiego urodzonego w Bawarii. Rzeźby przedstawiają personifikacje kontynentów: Afryki
i Azji, i wykonane zostały w latach 20.-30. XVIII w. dla zespołu ołtarzowego
w nieistniejącym dziś kościele jezuitów pod wezwaniem Św. Piotra
w Sandomierzu. W sali tej ustawione są również dwie monumentalne rzeźby z lat 1756-1757, przedstawiające św. Joachima i św. Józefa. Rzeźby wykonał krakowski snycerz Władysław Ludwig, do ołtarza głównego w kolegiacie sandomierskiej, fundowane przez Stanisława Lipskiego. Ze zbioru kilkudziesięciu zabytków z różnych dziedzin sztuki, stanowiących pamiątki po PP. Benedyktynkach, pokazany jest m.in. Katalog Sióstr Zmarłych od Fundacji Klasztoru Sandomierskiego reguły S. Oyca Benedykta.

 Ze zbioru prezentowanego w gablotach wyróżnia się kolekcja wyrobów z kości słoniowej i masy perłowej z XVII-XIX w., ponadto; kaplerze - niewielkie obrazki
z blachy miedzianej, ryngraf - o charakterystycznej formie i dekoracji wprowadzone dla konfederatów barskich, karawki - krzyże o zdwojonych ramionach, których nazwa pochodzi od hiszpańskiego miasta Caravaca, gdzie krzyże te pomogły pokonać tzw. morowe powietrze; w Polsce tego typu krzyżyki pojawiły się już w XVI w. wreszcie, agnuski, zdrobnienie łac. agnus - baranek, używane jako sakramentalne ozdoba lub talizman.
   
sale:
 
I
II
III
IV
V
VI
VII
     
         
         
 
 
loguj

© 2001-2004 cbr & Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu